Asiakaspalvelu

Mikä on Ostosoiva?

ostosoiva.fi –verkkokauppakeskus on Mediaperhe Oivan palvelu, josta voit löytää paikallisten yrittäjien tuotteet ja palvelut juuri silloin, kun sinulle sopii. Ostoksia voi tehdä millä tahansa päätelaitteella tietokoneesta puhelimeen. OstosOivassa voit koota eri kauppiaiden tuotteita ostoskoriisi ja maksaa ne kerralla verkkopankissa, luottokortilla tai laskulla. Tuotteet toimitetaan sinulle postitse tai voit noutaa ne suoraan kauppiaalta sopimallasi tavalla. Käy peremmälle kauppakeskukseen ja tee ostoja paikallisilta yrittäjiltä.

 

Rekisteriseloste

1. Rekisterinpitäjä

Präntti Oy (2071968-8)

Keskisenkatu 1-3 A, 39500 Ikaalinen

2. Rekisteriasioista vastaava henkilö

Tuula Jokipelto

asiakaspalvelu[at]ostosoiva.fi

3. Rekisterin nimi

Mediaperhe Oiva / ostosoiva.fi -palvelun käyttäjärekisteri

4. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus

Rekisteriin tallennettuja henkilötietoja käytetään:

  • Asiakassuhteen ylläpitoon
  • Palvelun toteuttamiseen ja kehittämiseen
  • Myyntiin ja markkinointiin
  • Segmentointiin
  • Muihin vastaaviin tarkoituksiin

Präntti Oy:llä on oikeus käyttää ja luovuttaa rekisterissä olevia tietoja perusteltuihin käyttötarkoituksiin henkilötietolain mukaisesti. Präntti Oy voi lähettää Ostosoiva-verkkokaupan käyttäjille suoramarkkinointia sähköisesti käyttäjän nimenomaisen suostumuksen mukaisesti.

5. Rekisterin tietosisältö

Rekisteri voi sisältää seuraavia tietoja:

  • yksityiskäyttäjän perustiedot, kuten nimi, osoite, kieli, ikä, puhelinnumero;
  • yrityskäyttäjän perustiedot, kuten yrityksen nimi, osoite, Y-tunnus, yhteyshenkilön nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero;
  • asiakassuhdetta koskevat tiedot, kuten laskutustiedot, tuotetiedot, tilaustiedot, asiakaspalautteet, arvonta- ja kilpailuvastaustiedot sekä peruutustiedot;
  • palveluiden käyttöä koskevat tiedot, kuten selailu- ja hakutiedot, sekä viestinnän toteuttamiseen liittyvät tiedot, kuten tunnistamistiedot;
  • lupatiedot ja kiellot, kuten suoramarkkinointiluvat ja –kiellot;
  • rekisteröidyn mahdollisesti antamat profilointi- ja kiinnostustiedot;
  • tapahtuma- ja käyttäjäanalyysitiedot;
  • maksullisten ja korkeaa tietoturvatasoa vaativien palveluiden osalta henkilötunnus luotettavaa tunnistamista varten; sekä
  • mahdolliset muut rekisteröidyn suostumuksella kerätyt tiedot.

 

6. Säännönmukaiset tietolähteet

Rekisteröityä koskevat tiedot saadaan säännönmukaisesti:

  • rekisteröidyltä itseltään puhelimitse, palautuskortilla, internetin kautta, sähköpostilla tai muulla vastaavalla tavalla;
  • evästeiden tai muiden vastaavien tekniikoiden avulla;
  • Präntti Oy:n omista henkilö- ja yritysrekistereistä;
  • VRK/Väestötietojärjestelmästä, Postin osoitetietojärjestelmästä, puhelinyhtiöiden yhteystietorekistereistä ja muista vastaavista yksityisistä ja julkisista rekistereistä.

 

7. Tietojen luovutus

Henkilötietoja ei säännönmukaisesti luovuteta kolmansille osapuolille. Rekisterinpitäjällä on oikeus luovuttaa henkilötietoja muun muassa viranomaisille sekä suoramarkkinointitarkoituksiin henkilötietolainsäädäntöä noudattaen.

8. Rekisterin suojaus

Rekisteriin liittyvät tietokannat ovat palomuurein, salasanoin ja muin teknisin keinoin suojattuja ulkoisia tietomurtoja vastaan. Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa tiloissa. Ainoastaan yksilöidyillä rekisterinpitäjän ja sen toimeksiannosta ja lukuun toimivien yritysten työntekijöillä on pääsy rekisterin sisältämiin tietoihin rekisterinpitäjän myöntämällä henkilökohtaisella käyttöoikeudella.

 

Usein kysytyt kysymykset

Miten teen ostoksia Ostosoiva -verkkokaupassa?

Ostosten tekeminen verkkokaupassa on yhtä helppoa ja vaivatonta kuin ostosten tekeminen tavallisessa myymälässä.

Ensin sinun kannattaa rekisteröityä verkkokaupan asiakkaaksi. Näin voit hyödyntää parhaiten kaikkia verkkokaupan sinulle tarjoamia ominaisuuksia. 

  • Tilaaminen on nopeaa ja vaivatonta, koska omat tietosi ja osoitteet säilyvät muistissa
  • Voit toimia kassalla nopeammin
  • Voit katsoa ja seurata tilauksiasi

Rekisteröityminen on maksutonta.

Voit liikkua OstosOiva -verkkokaupassa ja tutustua tuotteisiin useilla tavoilla. Jos tiedät mitä haluat, kirjoita tuotteen nimi suoraan ostosoiva.fi etusivun ’Hae’ -kenttään ja klikkaa 'Hae' -painiketta. Kun löydät sinua kiinnostavan tuotteen, voit siirtää sen ostoskoriin ’Lisää ostoskoriin’ -painikkeella. Tämän jälkeen voit siirtyä kassalle maksamaan tai jatkaa tuotteiden selailua.

Verkkokaupasta löydät myös erilliset käyttöohjeet.

Miksi minun kannattaa rekisteröityä verkkokaupan asiakkaaksi?

Rekisteröitymällä voit hyödyntää parhaiten kaikkia verkkokaupan sinulle tarjoamia ominaisuuksia. Voit seurata lähetystesi etenemistä, näet aiemmat ostosi tapahtumahistoriasta, tilaaminen on nopeaa ja vaivatonta, koska omat tietosi ja osoitteet säilyvät muistissa.

Rekisteröityminen säästää aikaasi ja on maksutonta.

Pitääkö minun rekisteröityä verkkokaupan asiakkaaksi voidakseni tehdä tilauksen?

Ei, voit tehdä tilauksen myös rekisteröitymättä. Jos teet tilauksen rekisteröitymättä, henkilökohtaiset tietosi eivät säily verkkokaupassamme, ja sinun pitää syöttää ne uudestaan seuraavan tilauksenteon yhteydessä.

Olen unohtanut salasanani, miten toimin?

Paina kirjautumisikkunassa linkkiä Salasana unohtunut? Anna sähköpostiosoite ja sen jälkeen antamaasi sähköpostiin toimitetaan linkki, jolla pääset luomaan itsellesi uuden salasanan.

Epäilen käyttäjätunnukseni ja/tai salasanani joutuneen vääriin käsiin, miten saan suljettua käyttäjätunnukseni?

Ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu[at]ostosoiva.fi tai 03-31433100 (arkisin klo 9-15).

Miten saan yhteyden asiakaspalveluunne?
Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme sähköpostitse asiakaspalvelu[at]ostosoiva.fi tai puhelimitse 03-31433100 (arkisin klo 9-15).
Miten voin antaa palautetta?


Voit antaa palautetta asiakaspalveluun sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu[at]ostosoiva.fi

En löydä etsimääni tuotetta, miten haen tuotetta verkkokaupasta?


Jos tiedät mitä haluat, kirjoita tuotteen nimi suoraan OstosOivan verkkokaupan etusivulla olevaan ’Hae’ -kenttään ja klikkaa hiirellä tai paina enter. Voit mennä myös suoraan OstosOivan tuotteet ja palvelut sivulle, jossa voit järjestää tuotteet haluamaasi järjestykseen tai hakea tuotteita tuoteryhmistä ja hakea kirjoittamalla Hae myytäviä tuotteita/palveluita –kenttään hakusana.

Miten vaihdan omissa tiedoissani olevaa sähköpostiosoitetta?

Kirjautumalla sisään käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi, voit muuttaa itse sähköpostiosoitetta ja salasanaasi.

Olen muuttanut, miten vaihdan osoitteeni?

Päivitä tietosi verkkokaupassa kirjautumalla palveluun käyttäjätunnuksellasi ja salasanallasi.

Miten maksan tilaamani tuotteet?

OstosOiva käyttää Checkout Finland Oy:n Checkout maksunvälityspalvelua, joka välittää maksusi kauppiaalle. Käytössäsi on kaikkien pankkien maksupainikkeet. Checkout on sinulle turvallinen maksutapa. Palvelu on maksulaitoslain siirtymäsäännöksen nojalla merkitty Finanssivalvonnan ylläpitämään maksulaitosrekisteriin.

Maksuja voi tehdä myös kaikilla Luottokunnan korteilla. Niillä (Visa, Visa Electron, Mastercard) tehtävissä maksuissa kauppa syntyy asiakkaan ja Suomen Ostolaskut Oy:n (2284303-3) välille, joka on maksun saaja ja Checkout -palvelun virallinen yhteistyökumppani, ja joka tilittää maksun myöhemmin kauppiaalle. Luottokunnan sopimuskumppani asiassa on Suomen Ostolaskut Oy.

Onko maksaminen verkossa turvallista?

Voit huoletta tehdä ostoksia OstosOiva-verkkokaupassa, sillä tilauksen yhteydessä jättämäsi asiakastiedot ovat meille ehdottoman luottamuksellisia emmekä luovuta niitä ulkopuolisille. Yhteys OstosOivan ja asiakkaan tietokoneen välillä suojataan käyttämällä SSL-suojausta (Secure Sockets Layer).

SSL-turvakäytäntö suojaa tietoliikenteen siten, ettei ulkopuolinen tarkkailija pysty yhteyttä seuraamalla näkemään tai muuttamaan luottamuksellisia tietojasi. SSL-turvakäytäntöön luottavat muun muassa suomalaiset verkkopankit sekä lukemattomat muut turvallisia yhteyksiä vaativat verkkopalvelut.

Voiko tuotteita tilata laskulla?


Voit tilata tuotteita myös Collector laskulla tai osamaksulla. Saat laskun erillisenä kirjeenä tilauksen jälkeen. Sinulla on jopa 60 päivää korotonta maksuaikaa. Keskimääräinen maksuaika on 45 päivää. Voit muuttaa laskun osamaksuksi helposti noudattamalla laskun mukana tulevia ohjeita. Laskutuslisä on 3,95 euroa.

Voit lyhentää osamaksun loppusummaa itse valitsemissasi kuukausierissä, kuitenkin vähintään joko 5 € tai 1/24 laskun loppusummasta riippuen siitä, kumpi on suurempi. Laskussa mainitaan aina pienin mahdollinen maksusumma. Voit aina halutessasi maksaa laskun loppusumman myös kerralla pois. Osamaksun tilinhoitomaksu on 2,95 euroa / kk ja luottokorko on 1,60 % / kk. Luottokorko lasketaan joka kuukauden 15. päivä.
 Ostoksesi hyväksymiseksi sinulta kysytään ostoskorissa henkilötunnuksesi ja väestörekisteriin ilmoittamasi osoite.

ostosoiva.fi -verkkokaupassa käytät Collectoria näin:

1. Valitse tuotteet ostoskoriin
2. Ostoskorissa valitse maksutavaksi Collector
3. Anna pyydetyt tiedot ja tee tilaus Saat laskun kotiisi, josta voi valita jommankumman maksutavan:
    3.1. Lasku, joka erääntyy ostohetkestä laskien seuraavan kuukauden viimeinen päivä, eli jopa 60 päivää maksuaikaa.
    3.2. Osamaksu, jossa maksuaikaa on kaksi vuotta / 24 kuukautta. Voit lukea Collectorista lisää tästä.
Miten tilaus toimitetaan?

Tilaukset toimitetaan ostoskoristasi kauppiaskohtaisina toimituksina. OstosOivasta tilatut tuotteet toimitetaan kuluttajalle ostotapahtuman yhteydessä tehdyn valinnan mukaan joko postitse tai myyjän kanssa sovitusta paikasta noutamalla.

Normaali pakettitoimitus (Itella Economy palvelu) tulee osoitettasi lähinnä olevaan Itellan postitoimipaikkaan, josta voit noutaa ne saatuasi siitä saapumisilmoituksen. Tämän toimitustavan maksimikoot ovat 180 cm x 60 cm x 60cm ja max. 35 kg. Mikäli paketti ylittää normaalin postipaketin koon ja on alle 300cm x 80cm x 60cm , se toimitetaan kotiovellesi (Itella Express Flex palvelu). Näet jo ostosta hyväksyessäsi, jos toimitus ylittää nämä rajat. Molemmissa edellä mainituissa palveluissa on toimituksen seurantamahdollisuus, jonka ohjeet ovat saamassasi tilausvahvistuksessa.

Alle 0,5 kg:n, max. 3 cm paksun ja A4-kokoiseen kirjeeseen mahtuvat toimitukset tehdään economy-kirjelähetyksinä. Kirjelähetyksiä ei voida saada seurattaviksi.

Kuinka kauan paketin toimittaminen kestää?

Tuotteiden toimitusaika ko. kauppiaan vastuulla. Toimitusaika on normaalisti 2-5 arkipäivää, kun tuotetta löytyy kauppiaan varastosta. Mikäli ostoskorissasi on tuotteita usealta eri kauppiaalta, ne toimitetaan aina kauppiaskohtaisesti, jolloin osatoimituksilla voi olla toisistaan poikkeavat toimitusajat.

Mitä tilausvahvistus tarkoittaa?

Tilausvahvistus osoittaa, että olemme ottaneet tilauksesi vastaan ja kauppias pyrkii toimittamaan tilaamasi tuotteet mahdollisimman pian. Mikäli tuotteen toimituksessa ilmenee ongelmia, kauppias ottaa sinuun yhteyttä.

Jos jostakin syystä joudut palauttamaan ostoksesi, niin sinun tulee ensimmäiseksi ilmoittaa asiasta ko. kauppiaalle toimitusvahvistuksessa olevien ohjeiden mukaan.

Voinko palauttaa ostamani tuotteet?


Sinulla on 14 päivää aikaa tutustua tuotteisiin ja tehdä ostopäätös. Jos tuote ei vastaa odotuksiasi, voit vaihtaa tai palauttaa sen 14 vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja alkuperäispakkauksessa.

Tuote ei vastannut tilaamaani tuotetta, miten toimin?

Mikäli jostain syystä haluat palauttaa jonkin saamistasi tuotteista, toimi näin:
 Kun kauppias on lähettänyt tilauksesi, saat sähköpostiin ilmoituksen toimituksesta (toimitusvahvistus), jossa on linkki palautuslomakkeeseen. Linkki palautuslomakkeeseen löytyy myös omista tiedoista, jos olit tilauksen yhteydessä kirjautunut OstosOivaan. Täytä siihen yhteystietosi ja tilinnumerosi mahdollista maksunpalautusta varten. Kirjoita myös tuotepalautuksen syy (ei pakollinen) ja kerro, haluatko mieluummin kauppiaalta korvaavan tuotteen vai maksun palautuksen tilillesi.

Palautuslomakkeen lähetyksen jälkeen voit lähettää tuotteen sen alkuperäisesti toimittaneelle kauppiaalle. Palautustapa riippuu siitä, onko tuote toimitettu Sinulle pakettina (Itella Economy tai Itella Express Flex) vai kirjelähetyksenä.

Pakettitoimitus
Voit lähettää palautettavan tuotteen alkuperäisessä paketissa käyttämällä sen mukana tullutta osoitekorttia.

Kirjetoimitus
Kirjetoimitusta ei voi saada seurattavaksi. Jotta mahdollinen palautuksesi tässä tapauksessa saadaan seurattavaksi, pakkaa (laita myös lähetyslista palautuspakettiin mukaan) ja lähetä se postipakettina ko. kauppiaan osoitteeseen.

Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja alkuperäispakkauksessa. Muistathan palauttaa kaikki osat, myös käyttöohjeet. Sinetöityjen tuotteiden osalta palautusoikeus koskee vain avaamattomia pakkauksia. 

Teen tilauksen yhteiskäytössä olevalla koneella, kuinka varmistan, että seuraava käyttäjä ei pääse tietoihini?

Selaimen välimuisti kannattaa tyhjentää käytön jälkeen. Sen voi tehdä selaimen valikon kohdasta Internet-asetukset. Muista myös kirjautua ulos tietokoneistunnostasi ja sulkea selain, kun lopetat Internetin käytön. Näin varmistat, että seuraava käyttäjä ei pääse katsomaan selaamiasi sivuja.

Tilauksestani puuttui tuotteita, mistä voin tiedustella puuttuvia?

Voit tiedustella puuttuvia tuotteita suoraan kauppiaalta, joka markkinoi ko. tuotetta OstosOivassa.

Tilasin tuotteita monelta kauppiaalta; voinko maksaa ne yhdellä pankkikäynnillä?

OstosOiva-verkkokauppaan on rakennettu ns. monikauppiastuki, mikä mahdollistaa sen, että voit maksaa koko ostoskorisi yhdellä kerralla, vaikka olisit valinnut tuotteita monelta kauppiaalta

Tilasin tuotteita usealta kauppiaalta; voinko saada ne yhdellä toimituksella?

Et voi, vaan toimitukset tapahtuvat kauppiaskohtaisesti. Yhden toimituksen periaate tarkoittaisi keskitettyä keräilypistettä, jolloin toimitusajat pitenisivät ja kuljetuskustannukset myös nousisivat.

Tilasin juuri verkkokaupasta, voinko peruuttaa tilaukseni?


Jos olet jo maksanut tilauksesi, tilaus on edennyt käsittelyyn eikä sitä voi verkkopalvelussa enää peruuttaa. Ota suoraan yhteyttä tuotetta myyvään kauppiaaseen ja sovi jatkotoimenpiteistä.

Voiko tilaus peruuntua tilausvahvistuksen jälkeen?

Joissakin poikkeustapauksissa kauppias ei pysty toimittamaan tilattua tuotetta lainkaan. Tällaisissa tilanteissa ko. kauppias ottaa yhteyttä asiakkaaseen.

Onko tilaamillani tuotteilla takuu?

Kaikilla tuotteilla on tuotekohtainen takuu ja siitä vastaa tuotteen myynyt kauppias.

 

Ostosoivan sopimus-, tilaus- ja toimitusehdot

Yleistä

Mediaperhe Oiva noudattaa kaikessa toiminnassaan yleisiä kuluttajakauppaan, mainontaan ja markkinointiin liittyviä ohjeita ja suosituksia. Tässä julkaistut ehdot ovat voimassa toistaiseksi 1.1.2016 alkaen. Hyväksymällä nämä OstosOivan sopimus-, tilaus- ja toimitusehdot, sekä kuluttaja-asiakas että palvelua käyttävä myyjä hyväksyvät OstosOivan osapuolten vastuut.

OstosOiva-verkkokauppa toimii ns. shop-in-shop -periaatteella, mistä yksittäiset yrittäjät voivat varata markkinointi- ja myyntitilaa yritykselleen, tuotteilleen ja palveluilleen. OstosOivassa myytävien tuotteiden tuotevastuu asiakkaille on aina ko. tuotteiden kauppiailla.

OstosOiva on auki 24 tuntia vuorokaudessa. Palvelu saattaa satunnaisesti olla pois käytöstä huolto- tai muutostyön, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden, järjestelmän liiallisen kuormituksen tms. syyn vuoksi.

Palvelu sisältöineen on suojattu tekijänoikeuslain mukaisesti. Palvelun kaikki oikeudet, tekijänoikeudet mukaan lukien, ovat Mediaperhe Oivalla tai sen sopijakumppaneilla. Kuluttajalla ja yritysasiakkaalla on oikeus käyttää palvelun sisältöä käyttöehtojen ja tekijänoikeuslain sallimissa rajoissa. Kuluttaja voi jakaa OstosOivan tarjouksia sosiaalisessa mediassa tai sähköpostitse yksityishenkilönä. Yritysasiakkaalla on oikeus jakaa OstosOivan tarjouksia yritysprofiilissaan ja muilla sivuilla, kunkin sivun sallimilla tavoilla.

Kuluttajan OstosOivassa tekemä ostotilaus on sitova. Sopimus tuotteesta tai palvelusta syntyy aina tuotteen/palvelun myyneen kauppiaan ja kuluttajan välille. Mediaperhe Oiva ei ole palvelua tai tuotetta koskevan sopimuksen osapuoli, muulloin kuin omien tuotteidensa ollessa kyseessä.

Verkkokaupasta tilaaminen

Tuotteen saatavuus ilmoitetaan tilauksen yhteydessä. Toimituksesta vastaa kukin kauppias itse. Kuluttajan velvollisuus on tarkistaa toimitusehdot ja -kulut kunkin tuotteen ja/tai myyjäyrityksen kohdalla erikseen.

Jos tuote ei vastaa odotuksia, sen voi palauttaa tai vaihtaa toiseen 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Palautusaikaan liittyvää lisätietoa löytyy täältä. http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajalle/etamyynti/peruutusoikeus/. Tiettyjen tuotteiden osalta vaihto- ja palautusoikeus koskee vain avaamattomia pakkauksia, jolloin tästä mainitaan jo myyntisivulla. Kuluttajansuojalain 6:14 mukaan kuluttajan on ilmoitettava peruuttamisesta yksiselitteisellä tavalla suoraan myyjäyritykselle. Pelkkä tavaran palauttaminen ei riitä sopimuksen purkamiseksi. Kuluttajan ei tarvitse lain mukaan esittää perusteluja palautukselle.

Hyväksymällä verkkokaupan tilaus- ja toimitusehdot kuluttaja hyväksyy, että verkkokauppa tai sen kauppias lähettää asiakkaalle sähköpostia tai tekstiviestejä tilaukseen liittyvissä asioissa.

Hinnat

OstosOivassa ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveron, joka yleisimmillään on 24%. Mikäli myytävät tuotteet/palvelut kuuluvat alennetun verokannan piiriin, siitä mainitaan myyntisivulla erikseen.

Maksaminen

Verkkokauppaostokset maksetaan verkkopankissa, luottokortilla tai Collector laskulla tai osamaksulla. Maksupalveluista vastaa Checkout Finland Oy (Y-tunnus 2196606-6, PL 322, 33101 Tampere, p. 0800 552 010/ ilmainen puhelu).

Mikäli ostoskorista löytyy tuotteita usealta kauppiaalta, ne maksetaan kuitenkin yhdellä maksutavalla.

Oikeus evätä tilaus

Verkkokaupalla on oikeus evätä tilaus tarvittaessa.

Tuotteen toimittaminen

Tilauksen hyväksymisen jälkeen sitä ei voi enää muuttaa OstosOivassa. Mahdolliset muutokset täytyy tehdä olemalla suoraan yhteydessä ko. kauppiaaseen OstosOivasta löytyvillä yrityksen yhteystiedoilla.

Hyväksytystä tilauksesta toimitetaan sähköinen tilausvahvistus, josta voi tarkistaa tilauksen tiedot. Kukin OstosOiva-kauppias vastaa siitä, että kuluttaja saa kuluttajansuojalain 6 luvun edellyttämät tiedot kirjallisesti tai sähköisesti. Sähköpostipalvelimet siirtävät toisinaan viestejä suoraan roskapostiksi. Mikäli tilausvahvistusta ei tule, kannattaa tarkistaa roskaposti-kansio. Tilausvahvistus kannattaa säilyttää ja/tai tulostaa mahdollista myöhempää tarvetta varten.

Kun olet jättänyt tilauksesi, se siirtyy kauppiaan käsiteltäväksi.

Toimitusaika on tuotteesta riippuen 1-14 vrk, mikäli tuotekuvauksessa ei ole muuta mainittu. Mikäli kuluttaja on ilmoittanut noutavansa tuotteen/tuotteet suoraan kauppiaalta tämän liiketiloista, tulee tuote noutaa kahden kuukauden kuluessa, ellei muuta ole sovittu. Kahden kuukauden jälkeen kauppiaalla on oikeus palauttaa tuote myyntiin ilman maksunpalautusvelvoitetta kuluttajalle.

Toimitustavat ja -kulut

OstosOivasta tilatut tuotteet toimitetaan asiakkaalle postitse tai ne on noudettavissa myyjän kanssa sovitusta paikasta.

Toimituksella tilattu tuote/ tilatut tuotteet hoidetaan Itella Economy-palvelun pohjalta ja toimitetaan lähimpään Itellan palvelupisteeseen. Itella lähettää saapumisilmoituksen/ saapumis-ilmoitukset, kun tilaus/ tilaukset on noudettavissa. Mikäli jonkun tilatun tuotteen koko ylittää 180 x 80 x 60 cm, toimitus hoidetaan Itella Express Flex-palvelun pohjalta kuluttajan kotiosoitteeseen. Molemmissa kuljetusluokissa enimmäispaino on 35 kg. Em. Itellan toimitustavat ovat myös seurattavia ja saat tilauksen yhteydessä seurantakoodin Itellan toimitusseurantaan.

Alle 500 g:n painoiset, alle 3 cm:n paksuiset ja A4-kokoiseen kirjeeseen mahtuvat tuotteet toimitetaan Economy-kirjepostina. Tavallista kirjelähetyksen toimitusta ei voi seurata.

Tuotteen toimituskulut maksetaan normaalisti tuotteen/ tuotteiden oston yhteydessä. Toimituskulut on mainittu kunkin tuotteen ja ostotapahtuman yhteydessä.

Toimitukset tehdään ja toimitusmaksut määräytyvät kauppiaskohtaisesti. Mikäli kuluttaja valitsee ostoskoriin tuotteita useammalta kauppiaalta, ne toimittavat tuotteet omina osatoimituksinaan ja toimitusmaksu peritään jokaisen yksittäisen kauppiaan tuotteista erikseen.

Itellan toimitushinnat löytyvät täältä. Mikäli myyjäyrityksellä on käytössään Itellan hinnoista poikkeavat toimitusmaksut, niistä mainitaan tuotesivulla OstosOivassa. Myyjäyrityksen toimitiloista noudetuista paketeista ei veloiteta pakkaus- tai toimituskuluja.

Kuluttajan tulee reklamoida ulkoisista kuljetusvaurioista välittömästi: pakettia noudettaessa Itellalle ja myyjäyritykseen OstosOiva-palvelusta löytyvillä yhteystiedoilla.

Mikäli kuluttaja on tilauksessaan ilmoittanut noutavansa tuotteen/tuotteet suoraan kauppiaalta tämän liiketiloista, tulee tuote noutaa kahden kuukauden kuluessa, ellei muuta ole sovittu. Kahden kuukauden jälkeen kauppiaalla on oikeus palauttaa tuote myyntiin ilman maksunpalautusvelvoitetta.

Tilausrajoitukset

OstosOivasta voivat tehdä ostoksia yli 15-vuotiaat henkilöt. Alle 18-vuotiaat voivat maksaa ostoksensa vain verkkomaksulla. Tuotteita toimitetaan vain Suomeen, ellei kauppiaan kanssa erikseen sovita muuta.

Tuotteen palautusoikeus

Jos tuote ei vastaa odotuksia, sen voi palauttaa tai vaihtaa toiseen 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Palautusaikaan liittyvää lisätietoa löytyy täältä:

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajalle/etamyynti/peruutusoikeus/.

Tiettyjen tuotteiden osalta vaihto- ja palautusoikeus koskee vain avaamattomia pakkauksia, jolloin tästä mainitaan jo myyntisivulla. Kuluttajansuojalain 6:14 mukaan kuluttajan on ilmoitettava peruuttamisesta yksiselitteisellä tavalla suoraan myyjäyritykselle. Pelkkä tavaran palauttaminen ei riitä sopimuksen purkamiseksi. Kuluttajan ei tarvitse lain mukaan esittää perusteluja palautukselle.

Suositamme kuluttajaa palautustapauksessa ottamaan ensin yhteyttä myyjään OstosOiva-palvelusta löytyvillä yhteystiedoilla.

Mikäli tilaamasi tuote on viallinen tai kauppias on lähettänyt Sinulle väärän tuotteen, voit palauttaa sen palautusohjeiden mukaisesti.

Palautettavan tuotteen tulee olla moitteettomassa kunnossa, käyttämätön ja alkuperäispakkauksessaan. Muistathan palauttaa kaikki osat, myös käyttöohjeet ja ilmoittaa täydelliset yhteystiedot (nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite), tilinumero, jonne rahat halutaan palautettavan sekä tilauksen mukana tullut kuitti/lähete. Tiettyjen tuotteiden osalta vaihto- ja palautusoikeus koskee vain avaamattomia pakkauksia, jolloin tästä mainitaan jo myyntisivulla.

Asiakkaan tuotteesta/palvelusta mahdollisesti maksama hinta palautetaan kunkin kauppiaan toimesta asiakkaalle mahdollisimman pian, viimeistään 30 vrk:n kuluessa peruutuksesta edellyttäen, että kauppias on saanut asiakkaalta kaikki maksun palauttamiseen tarvittavat tiedot ja tuotteen palautus on muutoinkin ollut em. ehtojen mukainen. Myyjän vastuu virheellisissä tuotteissa rajoittuu tuotteen myyntihinnan ja toimituskulujen korvaamiseen. OstosOivasta ostettuja lahjakortteja ei voi palauttaa.



Selvät hintavirheet

OstosOivan kauppias voi evätä tilauksen selvän hintavirheen kohdalla. Tällä tarkoitetaan tuotteen mahdollista hinnoitteluvirhettä verkkokaupassa siten, että tuotteen hinta poikkeaa merkittävästi ja selvästi tuotteen oikeasta hinnasta. Selviä hintavirheitä voivat olla mm. seuraavat: jos tuotteen hinnaksi on ilmoitettu 0,00 euroa tai ei hintaa ollenkaan tai jos satojen eurojen arvoisen tuotteen hinnaksi ilmoitetaan esim. 49 euroa. Em. tapauksissa virheellinen hinta on niin selkeästi oikeasta hinnasta poikkeava, että asiakkaan voidaan katsoa ymmärtävän virheellisyys.

Ylivoimainen este

Verkkokauppa ei vastaa viivästyksistä ja vahingoista, jotka johtuvat sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota se ei ole kohtuudella voinut ennakoida tai jonka seurauksia se ei voi välttää. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan mm. työtaistelutoimenpiteet, henkilökunnan sairastuminen, tuonti- ja vientikiellot sekä häiriöt kuljetuksissa. Mikäli ylivoimainen este jatkuu yli kolme kuukautta, on sekä verkkokaupalla että asiakkaalla oikeus purkaa tilaukset ilman vahingonkorvaus- tai viivästysseuraamuksia.

Asiakasviestintä

OstosOiva ja sen kauppiaat voivat lähettää asiakkailleen sekä markkinointi- ja/tai asiakaspalveluviestejä sähköpostiin ja/tai matkapuhelimeen. Jos olet rekisteröitynyt verkkokauppaan, voit kieltää markkinointiviestien lähettämisen ilmoittamalla siitä asiakaspalvelu[at]ostosoiva.fi tai yksittäiselle kauppiaalle palvelun kautta. Asiakaspalveluviestit liittyvät asiakkaan tilaukseen ja toimitukseen verkkokaupasta. Hyväksymällä verkkokaupan tilaus- ja toimitusehdot asiakas hyväksyy asiakaspalveluviestien lähettämisen. Tilausosoite ja muut asiakastiedot tallennetaan palveluntarjoajan asiakastietojärjestelmään asiakassuhteen ajaksi. Asiakastietoja ei luovuteta eteenpäin kolmansille osapuolille.

Ehtojen muuttaminen

Verkkokauppa voi muuttaa tilaus- ja toimitusehtoja esimerkiksi lakimuutosten vuoksi. Viimeisimmät tiedot muutoksista löytyvät tilaus- ja toimitusehdoista.

Vastuunrajoitus

Hyväksymällä nämä OstosOivan sopimus-, tilaus- ja toimitusehdot, sekä kuluttaja-asiakas ja palvelua käyttävä myyjä hyväksyvät OstosOivan osapuolten vastuut.

Palvelu toimitetaan ”sellaisena kuin se on”. Mediaperhe Oiva ei anna takeita siitä, että OstosOiva toimisi aina keskeytyksettä ja/tai virheettömästi. Mediaperhe Oiva ei vastaa OstosOivassa esitellyistä tuotteista tai palveluista, muulloin kuin omien myyntituotteidensa kohdalla. Vastuu tuotteista ja palveluista annetuista tiedoista ja tilaus- ja toimitusehdoista sekä muista mahdollisista kauppiaskohtaisista sopimuksista on jokaisella kauppiaalla itsellään. Mediaperhe Oiva ei vastaa OstosOivassa ilmoitetun virheellisen, puutteellisen tai tulkinnanvaraisen tiedon käyttämisestä asiakkaalle mahdollisesti aiheutuvista vahingoista, eikä myöskään vastaa OstosOivan käyttämisen tai siinä esiintyvien toimintahäiriöiden, teknisten vikojen, haitallisten ohjelmistojen, linkkien tai katkosten asiakkaalle tai kolmansille osapuolille aiheuttamista vahingoista. Asiakas on tietoinen, että verkkoympäristö ja verkkopalvelut eivät ole täysin tietoturvallisia ja vastaa omien tietojärjestelmiensä tietoturvan asianmukaisesta hoitamisesta.

Reklamaatiot

Asiakkaan tulee reklamoida OstosOivassa markkinoiduista tuotteista tai palveluista suoraan ko. kauppiaalle. Maksutapahtumien osalta reklamaatiot osoitetaan Checkout Finland Oy:lle. OstosOiva-palvelua koskevat reklamaatiot pyydetään toimittamaan Mediaperhe Oivalle osoitteeseen: PL 24, 39501 Ikaalinen tai sähköpostitse osoitteeseen: asiakaspalvelu[at]ostosoiva.fi.

Erimielisyydet

OstosOiva-palveluun ja näihin käyttöehtoihin sovelletaan Suomen lakia sekä yleisiä kuluttajakauppaan, mainontaan ja markkinointiin liittyviä ohjeita ja suosituksia. Palvelun koskevat mahdolliset erimielisyydet pyritään ratkaisemaan sovinnollisesti neuvottelemalla. Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus pyytää riitaan kuluttajavalituslautakunnan ratkaisusuositusta. Mikäli sovintoon ei päästä, ratkaistaan osapuolten väliset erimielisyydet Tampereen käräjäoikeudessa.